Ibland tycker man att tiden går och ingenting händer!

Ja så gick mina tankar när jag funderade på om det skulle vara värt att göra en uppdatering av denna blogg. Men så går man tillbaka i tankarna med kamerans hjälp. Helt plötsligt ser man att visst har det ändå hänt en hel del sedan jag uppdaterade bloggen. Jag fick hem mina två senaste bloggböcker med transport ända fram. Är alltid en aning orolig när jag beställer något via nätet och det krävs betalning i förskott. Men också denna gång fungerade det fint, trots den snigelfart som posten numera levereras i!Böcker

Vårens första igelkott stördes i sin vinterdvala av både vår Ronja och grannens Truls, men fick lugnt sova vidare när vi fick bort dem ifrån den fräsande Igge igelkott.

Igge igelkottSamma dag som igelkotten vaknade tog jag och Ronja en snabb utflykt till Risnästräsket för att få en överblick av isläget på träsket och snöläget längs med stigen. Stigen dit skulle nog inte kräva några gummistövlar om man aktade sig för de mest vattenfyllda delarna av den. Isläget var mera svårbestämbart och den tidiga vårvärmen gjorde att det var lite osäkert om jag skulle våga låta Ronja löpa fritt. Sädesärla på träsket!En ensam liten sädesärla trippade på så graciöst långt ute på isen och vittnade om att våren var på väg.

Så kom då långfredagen med en aningen lägre temperatur och några moln som skymde solen. Men hade vi en gång bestämt oss för en ”träskdag”, vi och våra barn och barnbarn, så fick det bli så. Efter att vi rundat träsket med en Ronja som fick springa fritt, så kom också solen fram. Men det var nog med en mycket stor oro jag såg henne korsa träsket på den mycket murkna isen, som när som helst skulle kasta sitt vintertäcke!

Elliot

Elliot passade på att sova under färden och klarade sig garanterat torrskodd, för honom var de små vattenansamlingarna ett okänt begrepp!Fiskafänge3

Vatten har alltid fascinerat barn i alla åldrar och kusinerna tyckte det var jätekul att meta i bäcken med sina små träpinnar! Vår Ronja ser ut att rygga för vattnet en aning och var mäkta irriterad över att jag just då höll henne kopplad. Här är det Micke och Alva som intresserat ser på hennes förehavanden!Micke o Alva

Och här har vi Kristian med sin familj och visst var det svårt att få killarna att låta bli att spexa när gruppfotot skulle tas. Men att tygla dessa otroligt glada och livliga gossebarnen är nog lättare sagt än gjort!

Solfboan2

Och så en bild på Mickes familj i den sköna vårsolens eftermiddagsstrålar! Micke själv tycks ha rymt fältet, men finns nog någonstans i bakgrunden!Barnbarnen samlade (2)

Och så var det påsklördag och dags för några påskhäxor och påskharar. Det var nog första gången vi fått besök av en påskhare på kryckor. Men här är det grannens Kasper, med lillasyster Lea, som kommer på besök!Kaper och Lea

 

Blyg liten Alva

Alva är inne i den blyga  åldern och ville inte klä ut sig. Men kom ändå in för att få lite påskgodis av farmor. Elliot är sin vana trogen en liten spexare och där finns ännu ingen blyghet att tala om!

Elliot som påskhareElliot2

Påsk annandagen var vikt för en långpromenad längs med hela vindkraftsområdet. Otroligt vilka ingrepp som gjorts i naturen och vilka resurser som nedlagts för att få farbara vägar i obanad skog! De väldiga maskinernas intåg har gjort det möjligt att på nästan nolltid utplåna vår Herres verk.Groopboodan2

 

Den 25 april blev det en endagsresa till Terjärv, via Jakobstad! En mård som jag låtit en mycket skicklig konservator, Ari-Pekka Ormiskangas, stoppa upp. Nu pryder den väggen bredvid en tjäderhöna som ute i naturen är en av mårdens många byten.Martes Martes

En av anledningarna till Terjärvresan var också att snygga till området kring vår bortgångna syster Britas grav. Peter lider av en lungsjukdom och kunde förstås inte hjälpa till. Men tillsammans med hans alltid så positiva fru Telli, så fixade vi till området. Telli-planterarSlutligen så körde vi bort lite stenar och planterade ut några penséer, som nog borde tåla vårens köldknäppar! Slutresultat blev riktigt fint tycker jag och där vilar nu vår äldsta syster intill kyrkan. Frid över hennes minne!

Syster-Britas-grav-3

Tog en vända via vårt sommarställe och förde ditt ett utemöblemang av den bastantare sorten. Några aspar som fälldes förra året kom till användning, när jag med motorsågens hjälp delat dem i två halvor. Blev till både ett bord och en bänk, där vem som helst, som har vägarna förbi, kan sätta sig ner och se ut över den rofyllda ån!Trädgårdsbord

Ett knippar hälsade mig välkommen, men valde att dra sig undan när jag närmade mig. inte lätt att veta vem som är vän, och vem som är fiende. Så bättre fly än illa fäkta!

Fint främmande

Mården tog sig en titt på sommarstugan innan det var dags för mig att styra hemåt.

Mård2

Innan dess hann jag inspektera utedasset och där hade ”någon” lämnat ett visitkort! Tack för besöket även om inget kaffe dig gavs!

Gäst på Hynstjo

Pojkarna i Solf kommer att få tre kaniner att ta hand om i sommar och då ville de att farfar skulle hjälpa till med bygget. Gjorde lite förberedelser hemmavid, anade att tålamodet inte skulle räcka till för gossarna.jag4

Väl hemma i Solf så var det full fart på gossarna och de fick använda både spikpistol och skruvdragare under farfars noga övervakande blick.pojkar5

pojkar3

Noah

Noah ser mäkta stolt ut med spikpistolen i högsta hugg.

pojkar2

Så här blev slutresultatet, nu fattas bara buren framför huset, och så kaninerna förstås!

Hönsen och kaninerna sida vid sida, blir väl bra för alla parter, men tuppen dog tyvärr natten efter att den flyttat in. Blir ett mysterium, som blir hart när omöjligt att komma underfund med. Inga synliga skador, men något hade kanske skrämt den, vem vet?

kaninhus

Början av maj bjöd sen på ett riktigt bakslag i vårvädret. Bitande kall nordan och flera centimeter med snö mötte både husse och hund den fjärde maj. Morning has broken, eller vad säger man om detta.Morning has broken2

Men Ronja tyckte det var skönt att ligga i den mjuka snön.Ronja njuter av snön

Däremot tyckte nog hackspetten att vi var ena snåljåpar som slutat vintermatningen några dagar för tidigt!Snåljååp

Det får räcka för denna gång, likt hackspetten och de andra fåglar som gästat vår gård, så vill också jag ta mig en tugga, eller två. Ha det gott alla ni som följer en pensionärs liv via nätet! Men när natten smyger sig på hör jag hur Gunilla ber mig komma och se något magiskt vackert framför vårt hus! ? Måste bara sätta in en bild, eller två ifrån i kväll! Den nästan magiska regnbågen kom upp ur jorden framför vårt hus! Och en liten början på en regnbåge till strax bakom!Regnbåge2

Regnbåge6

Vår skapare måste ha varit på målarhumör denna kväll, när han startade sitt måleri ifrån jordens inre, för att fortsätta över hela himlavalvet. Vilken fröjd det var för ögat när solen sken och regnet vräkte ner samtidigt!  Det myckna regnet dränkte förstås alla försök till att få de perfekta fotot. Men inte så pjåkigt i alla fall. Men nu står John Blund klar att  strö sand i ögonen på författaren och tillika fotografen. Så jag får väl ge mig för denna gång! Ha det gott! Sov sött och dröm ljuva drömmar!

 

2 reaktioner på ”Ibland tycker man att tiden går och ingenting händer!

  1. Vilka underbara bilder ❤️ Hur gör du för att få bloggböcker? Det lät intressant 🤔 Jag är i söder o jaga, för att slippa trista maj 😜 Ha ett fint slut på veckan 💕

    Gilla

  2. Tack för de uppmuntrande orden. Det där med bloggböcker har testat mina nerver ett par gånger, men slutresultatet har varit bra tycker jag. Jag har använt ett förlag: Blogg till Bok, som på bloggarens egen begäran väljer de blogginlägg du vill publicera! Mina tre första böcker gjorde vi så att förlaget helt enkelt kopierade hela min blogg ifrån början till slut. Det tog ca: en halv timme, fyrtiofem minuter, så kunde jag se min färdiga bok som den skulle se ut. På nätet! Valde själv mjuk pärm för mina böcker och den bild och text jag ville ha som förstasida. De två andra böckerna blev en fortsättning ifrån den sista boken jag lät trycka, men annars samma tillvägagångssätt. Men förlaget, om man nu kan kalla det så, har varit svår att nå och få kontakt med. Deras sida på Facebook är gammal och inte up to date. Beställningen till Finland var väl det som ställde till de största problemen. Är inte så lite gammalmodig av mig och tveksam till att betala i förskott! Och bättre blev det inte efter första leveransen. Kvittot kom att jag fått böckerna levererade, men inga böcker kom trots otaliga kontakter med förlaget och posten! Hyggligt nog trodde förlaget på mig och jag fick mina tre böcker äntligen. Var mycket nöjd med kvalitén med de tre böckerna, och bilderna var helt okej! Efter två år försökte jag kontakta förlaget flera gånger innan jag fick napp, och jag framförde min önskan om ett leveranskvitto så att jag kunde följa leveransen denna gång Böckerna var utlovade till den 14 april och det lät mycket lovande med leveransrapporten, som jag nu trodde mig kunna följa. Men efter att böckerna lämnat Sverige visste ingen vart böckerna tagit vägen. Ringde och kollade med förlaget som sa att vi gör nog klokast i att bara vänta. Efter en orolig väntan så ringer det på dörren helt oväntat den 16 april och en budbil kommer med mina böcker! Två och en halv vecka sedan de lämnat förlaget! Slutet gott, allting gott, men som sagt, Finland tycks vara ett U-land vad Sverige beträffar! Åtminstone har de ingen förståelse för att det finns flera hundratusen finlandssvenskar som har enbart svenska som modersmål! Blogg till Bok, deras leveransländer är enligt hemsidan endast Sverige, Norge och England. Men hyggligt nog har de hörsammat min önskan att få bloggböckerna levererade även till Finland. Blev långt och mycket, men nu vet du hur jag har förfarit. Mycket enkelt om jag får säga det själv, men allt runt omkring har ställt till mycken oro i onödan. Ha en fin helg, och skitjakt på dig, som ni säger i vårt västra grannland! Tycker det låter hemskt, men man får ju inte önska lycka till när det gäller jakt efter vad jag förstått!

    Gilla

Lämna en kommentar